P R O G R A M R A D A Općinskog suda u Orašju za 2018. godinu
P R O G R A M R A D A
Općinskog suda u Orašju za 2018. godinu
Orašje, siječanj 2018. godine
BOSNA I HERCEGOVINA FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE POSAVSKI KANTON OPĆINSKI SUD U ORAŠJU Broj : 025-0-Su-18-000 043 |
Orašje,
30.01.2018.godine
Temeljem odredbe članka stavak 1. točka f) Pravilnika o unutarnjem sudskom poslovanju („Službeni glasnik BiH“, broj 66/12 i 40/14) v.d.predsjednika Općinskog suda u Orašju Željko Živković, dana 30.01.2018.godine donosi:
PROGRAM RADA
Općinskog suda u Orašju za 2018. godinu
UVOD:
Ovaj Program rada (u daljnjem tekstu: Program) urađen je nakon Izvještaja o radu suda za 2017.godinu prema kojem je u Općinskom sudu u Orašju na dan 31.12.2017.godine ostao neriješen ukupno 7.300 predmeta[1] (231 predmeta na parničnom referatu, 38 predmeta na gospodarskom referatu, 182 predmeta na kaznenom referatu, 788 predmeta na ovršnom referatu, 736 predmeta na vanparničnom referatu, 1.466 predmeta na prekršajnom referatu i 3.859 predmeta vezanih za ZK predmete).
Program proizlazi iz stvarne i mjesne nadležnosti ovoga suda utvrđene Zakonom o sudovima u F BiH („Službene novine F BiH“ broj 38/05, 22/06 i 63/10 s ispravkom u br. 72/10, 7/13 i 52/14).
OSNOVNI DIO PROGRAMA:
1. Početak 2018. godine obilježen je sa 7.300 neriješenih predmeta, te sa 12 sistematiziranih radnih mjesta nositelja pravosudne funkcije: 9 redovnih sudaca (uključujući i predsjednika suda), 1 dodatnog suca i 2 stručna suradnika, s tim što je od 01.03.2017. godine, postalo upražnjeno i drugo radno mjesto stručnog suradnika, zbog odlaska dotadašnjeg stručnog suradnika Damira Baraković na dužnost dodatnog suca u Općinski sud u Tuzli, počev od 01.03.2017.godine, a također je upražnjeno i radno mjesto dodatnog suca. Od 9 redovnih sudaca 1 sudac je raspoređen u Izdvojenom prekršajnom odjeljenju u Odžaku, dok su svi ostali nositelji pravosudne funkcije raspoređeni u sjedištu Suda u Orašju.
Kadrovska popunjenost vezana za nositelje pravosudne funkcije trenutno je zadovoljavajuća obzirom da je Sud zadnjih godina ažuran a prisutna je stalna tendencija laganog opadanja priliva predmeta. Također, nakon analize potrebnog broja nositelja pravosudnih funkcija u cilju utvrđivanja opravdanosti postojeće sistematizacije, VSTV BiH je svojim Podneskom broj 03-08-3787-30/2014 od 09.12.2014.godine izvijestio Sud da trenutno nema potrebe za izmjenom postojeće sistematizacije u Općinskom sudu u Orašju.
2. U Sudu su, uključujući i nositelje pravosudnih funkcija, ukupno sistematizirana 52 radna mjesta (9 redovnih sudaca, 1 dodatni sudac, 2 stručna suradnika, 1 rukovodeći državni službenik, 7 državnih službenika, 2 pripravnika i 30 namještenika), od čega su u izvještajnom razdoblju popunjena 44 radna mjesta, dok je upražnjeno 8 radnih mjesta (2 stručna suradnika, dodatni sudac, rukovodeći državni službenik – tajnik suda, državni službenik – šef ZK ureda 2 pripravnika i 1 Viši referent za administrativno-tehničke poslove-daktilograf).
Natječaj za rukovodećeg državnog službenika – tajnika suda, u više navrata je raspisivan od strane Agencije za državnu službu. Međutim, nije bilo kandidata koji bi ispunjavali zakonom propisane uvjete za ovo radno mjesto (diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom i 5 godina radnog staža i odgovarajuće iskustvo od 3 godine na organizacijskim poslovima) te su stoga izvršene izmjene i dopune Pravilnika o unutarnjem ustrojstvu Općinskog suda u Orašju gdje je predviđena pozicija stručnog savjetnika, koji između ostalog, obavlja i manji dio poslova iz djelokruga rada tajnika suda a sukladno uputama v.d. predsjednika suda a sve do popunjavanja radnog mjesta tajnika suda, a koja pozicija stručnog savjetnika je popunjena od početka 2015. godine.
Neophodno je izvršiti popunjavanje radne pozicije u Zemljišno-knjižnom uredu Općinskog suda u Orašju - mjesto Šefa ZK ureda koje nikada nije popunjeno, te je potrebno u predstojećem razdoblju poduzeti mjere za rješavanje radno-pravnog statusa tri postojeća namještenika ( 2 daktilografa i referenta za unos podataka) koja su sukladno rješenjima Federalnog zavoda za MIO/PIO dobila status invalida II kategorije uz obvezu suda da ih rasporedi na druge odgovarajuće poslove, što po trenutnoj sistematizaciji radnih mjesta nije moguće učiniti, a što uzrokuje veliki problem u radu Suda.
Što se tiče upražnjenih pozicija nositelja pravosudnih funkcija: 1 dodatnog suca i 2 stručna suradnika, iste pozicije se neće popunjavati u 2018. godini obzirom na mali broj predmeta u radu, te obzirom da su 4 (četiri) suca u 2017. godini imali problem oko ostvarenja norme, te je slijedom toga izvršena preraspodjela predmeta u 2017. godini, kako bi se svim nositeljima pravosudnih funkcija omogućilo ostvarenje norme. Do popunjavanja navedenih pozicija doći će ukoliko dođe do povećanog priliva predmeta i nemogućnosti postojećih nositelja pravosudnih funkcija za ažurnim radom ili ukoliko do raspisivanja natječaja dođe od strane VSTV-a BiH po službenoj dužnosti, bez uvažavanja volje Suda.
Kada govorimo o upražnjenom radnom mjestu Višeg referenta za operativno-tehničke poslove (daktilografa) natječaj za popunjavanje tog radnog mjesta je raspisan i proveden koncem prošle godine te je predmet nakon izjavljenog priziva od strane jednog kandidata proslijeđen na odlučivanje Povjerenstvu za prizive te se očekuje da će i ovo navedeno radno mjesto u skorije vrijeme biti popunjeno.
3. Prilikom izrade proračuna za 2018. godinu, Vlada Posavskog Kantona je imala razumijevanja za stvarne potrebe Općinskog suda u Orašju, te je proračun Suda izrađen u skladu sa stvarnim potrebama Suda.
Zahvaljujući poslovanju Zavoda za pružanje pravne pomoći Posavskog Kantona koji je djelomično obavljao i funkciju branitelja po službenoj dužnosti u kaznenim i prekršajnim predmetima , pored ostalih poslova pružanja pravne pomoći, u Sudu su ostvarene znatne uštede tijekom 2017. godine te se i u 2018. godini također očekuju značajne uštede koje će Sud ostvariti u okviru segmenta ugovorenih i drugih usluga, prvenstveno u segmentu troškova branitelja po službenoj dužnosti.
Dakle, u 2018. godini potrebno je nastaviti konstruktivni dijalog sa predstavnicima izvršne vlasti i ukazati na potrebu jačanja financijske pozicije Suda te osigurati da se eventualnim rebalansima proračuna u 2018. godini ne umanjuju sredstva nužna za rad i nesmetano funkcioniranje suda. Također, potrebno je osigurati i dodatna sredstva za rad Zemljišno-knjižnog ureda u uvjetima pojačanog rada u 2018. godini obzirom na Projekt harmonizacije (usklađivanja) katastarskih i zemljišnih knjiga za katastarske općine Ugljara i Donja Mahala II, Vidovice i Kopanice, kao i o dovršetak ranijih projekata vezanih za usklađivanje stanja za katastarske općine Orašje I i Orašje II, a koje sve aktivnosti će se dodatno intenzivirati u 2018. godini (angažman koordinatora/kontrolora putem ugovora o djelu, rad privremenih z-k referenata, nabavka i osiguranje kompjuterske opreme...).
4. Općinski sud u Orašju je u 2017. godini ostvario kolektivnu normu 122,43%, te kvalitet rada suda 87,73 %[2], te se također i u 2018. godini očekuju slični rezultati, odnosno prebačaj kolektivne norme preko 100%, kao i poboljšanje kvaliteta rada suda preko 90%.
5. Sukladno Planu rješavanja predmeta za 2018. godinu i Naputku za izradu plana rješavanja predmeta VSTV-a BiH, cijele godine svi suci će rješavati minimalno 70% predmeta od godišnjeg normativa definiranog za način završetka „Odluka u meritumu“ referata u kome sudac postupa. Predmeti će se rješavati po starosti inicijalnog akta, vodeći računa i o predmetima hitne prirode (sporovi zbog prestanka radnog odnosa, predmeti smetanja posjeda, parnični predmeti u kojima su stranke pravna lica u stečaju, tužbe zbog štrajka, izdržavanja, utvrđivanja očinstva, brakorazvodni predmeti, vanparnični predmeti vezani za statusna pitanja fizičkih osoba i slično).
U Kaznenom i Prekršajnom odjeljenju prioritet u radu rješavanja predmeta imaju predmeti kojima prijeti zastara. Jednaki prioritet, bez obzira na starost inicijalnog akta, imaju pritvorski predmeti i predmeti prema maloljetnim osobama, te svi Kpp predmeti i predmeti Kps u okviru izvršenja zakonskih rokova. Predmeti koji za optuženje imaju kaznena i prekršajna djela koja osobito ugrožavaju temeljne društvene vrijednosti i čiji je porast evidentan imaju se što brže rješavati o čemu će suci i predsjednici sudskih odjeljenja sačinjavati poseban plan rješavanja.
U 2017. godini izvršena je preraspodjela predmeta između nositelja pravosudnih funkcija, u smislu podjednakog opterećenja svih nositelja pravosudnih funkcija, kao i obveze da se svima osigura mogućnost ostvarenja norme, a obzirom na mali broj predmeta u radu i slab priliv predmeta na većini referata..
Od svih nositelja pravosudne funkcije očekuje se maximalno poštivanje Odluke o optimalnim i predvidivim rokovima za 2018. godinu.
6. Sukladno propisanim obvezama iz Pravilnika o unutarnjem sudskom poslovanju Sud će tijekom cijele godine pratiti vlastitu sudsku praksu i praksu drugih sudova i tako je ujednačavati te dostizati maksimalan kvalitet svoga rada. Ove aktivnosti provodit će se kroz odvojene ili zajedničke sjednice svih sudskih odjeljenja, te prezentiranjem vlastitih odluka (presuda i rješenja) od strane svih sudaca drugim sucima.
7. Posebnu aktivnost u 2018. godini sudska uprava će posvetiti izgradnji čvrstih i jasnih kriterija za vrednovanje rezultata rada državnih službenika i namještenika kako bi ih se što više potaklo na dodatnu motiviranost u radu i porast radnih rezultata.
Obzirom na izmjene Pravilnika o unutarnjem poslovanju Općinskog suda u Orašju (6 usvojenih izmjena i dopuna), što utječe na opis zadataka radnih mjesta državnih službenika i namještenika, te obzirom na stalne izmjene u CMS sustavu, potrebno je obaviti niz kako individualnih razgovora, tako i općih sastanaka sa svim uposlenicima Suda, a kako bi se istima jasno definirao djelokrug poslova svakog pojedinog radnog mjesta, što bi rezultiralo rješavanjem određenih poteškoća koje su se pojavile u dosadašnjem radu i što bi u krajnjem slučaju rezultiralo većom učinkovitošću u radu.
Javnost rada i suradnja
8. U cilju unaprjeđenja rada u sudu sa težištem na zajedničkom sagledavanju eventualnih problema u međusobnoj komunikaciji između Suda, Ombudsmana, odvjetnika, tužiteljstva i notara, sagledavanju ukupne pozicije djelovanja ovog Suda u odnosu na angažman odvjetnika, notara i tužitelja u njemu te iznalaženje mogućih učinkovitijih metoda i procedura rada u cilju ostvarenja vladavine prava na području mjesne nadležnosti ovog suda, odnosno u cilju unaprjeđenja rada u sudu, najmanje jednom godišnje održati sastanak predsjednika suda, predsjednika sudskih odjela sa predstavnicima Regionalne odvjetničke komore u Tuzli, notarima i Ombudsmanom, odnosno predsjednika suda i predsjednika kaznenog sudskog odjela sa glavnim tužiteljem i njegovim zamjenikom.
Posebice je potrebno intenzivirati sastanke sa notarima iz razloga primjene novoga Zakona o nasljeđivanju u FBiH („Službene novine FBiH“ broj 80/14) koji je u primjeni od 09.01.2015.godine, po kojem se ostavinski spisi povjeravaju notarima kao povjerenicima suda, kako bi se potaklo još brže i učinkovitije rješavanje ostavinskih predmeta od strane notara u 2018. godini[3]. Također je potrebno intenzivirati i sastanke sa stečajnim upraviteljima vezano za aktualnu problematiku na nivou cijele BiH koja se odnosi na stečajne predmete.
U cilju razvijanja partnerskih odnosa sa lokalnom vlašću održavati redovite kontakte sa resornim Ministarstvom pravosuđa i uprave Županije Posavske, Vladom Županije Posavske i Skupštinom Posavskog Kantona.
Najmanje dva puta godišnje održati sastanak predsjednika Suda i predstavnika medija, a na kojim sastancima će se prezentirati rezultati rada Suda.
9. Osim navedenog, dodatne napore u 2018. godini potrebno je posvetiti primjeni i zaživljavanju Strategije za odnose sa javnošću Općinskog suda u Orašju, te posebice minimalno jednom godišnje imati „Dane otvorenih vrata“ za studente Pravnog fakulteta Sveučilišta u Mostaru koje je dislocirano u Orašju, kao i za učenike Srednje škole fra Martina Nedića u Orašju, a obzirom na velik broj učenika koji pohađaju administrativno-tehnički i upravno-pravni (poslovno-pravni) smjer, a što bi u konačnici rezultiralo jačanjem ugleda suda u lokalnoj zajednici.
Također je u 2018. godini potrebno intenzivirati rad na uređivanju web stranice suda i intenzivirati suradnju web administratora, IKT tehničara i sudaca, kako bi se informacije od interesa za javnost i lokalnu zajednicu pravovremeno objavile i učinile dostupnim javnosti. Potrebno je aktivirati dio portala koji se odnosi na javne prodaje, posebice prodaje nekretnina i automobila, te je potrebno izraditi modalitet rada kako bi se i zaključci o prodajama pravovremeno objavljivali na sudskom web portalu, a sve u skladu sa Smjernicama za objavljivanje tužiteljskih i sudskih odluka na službenim web stranicama (veljača 2014. godine).
Opća sjednica sudaca, stručni kolegij, kolegij sudske uprave i rad po sudskim odjeljenjima
10. U 2018.godini sva sudska odjeljenja suda održavat će sjednice odjeljenja najmanje jedan puta mjesečno, a sukladno Naputku za izradu plana rješavanja predmeta VSTV-a BiH. Na sjednicama će se redovno razmatrati Plan rješavanja predmeta za 2018. godinu, izvještaji o preostalim neriješenim predmetima, razlozi zbog kojih se pojedini predmeti ne mogu okončati, razmatrat će se novi propisi, drugostupanjske odluke i u punoj mjeri ujednačavati sudska praksa.
Opća sjednica svih sudaca održavat će se po potrebi.
Stručni kolegij svih sudaca održavat će se obvezno svaka tri mjeseca, a češće po potrebi.
Kolegij sudske uprave održavat će se jednom mjesečno.
U 2018. godini posebno je potrebno dodatno intenzivirati rad predsjednika sudskih odjeljenja.
Edukacija/obuka
11. U toku 2018.godine svi će suci biti upućeni na obavezna tri dana edukacije/obuke u organizaciji Centra za edukaciju sudaca i tužitelja (CEST), a suci sa Kaznenog odjeljenja biti će upućeni na specijalističku obuku prema Zakonu o zaštiti i postupanju sa djecom i maloljetnicima u kaznenom postupku. Stručni savjetnik biti će upućen na obaveznu obuku prema modulima predviđenim u 2018. godini, a sve sukladno Programu početne obuke i stručnog usavršavanja za 2018. godinu CEST-a F BiH.
Na odgovarajuću edukaciju uputit će se prema potrebi i svi državni službenici u sudu.
Ostali sudski djelatnici biti će educirani u mjeri u kojoj to financijske mogućnosti suda budu dozvoljavale.
Obzirom na stupanje na snagu novog Pravilnika o sustavu za automatsko upravljanje predmetima u sudovima („Službeni glasnik BiH“ broj 4/16) u slučaju ukazane potrebe, donijet će se plan edukacije korisnika, a u smislu odredbe članka 129. navedenog Pravilnika.
U Orašju, 30.01.2018.godine
v.d. Predsjednika suda
Željko Živković
[1] Od ukupno 19567 predmeta u radu u 2017. godini, riješeno je 12267 predmeta ili 62,69%, dok je ostalo neriješeno 7300 predmeta ili 37,31%, a što u odnosu na prethodnu 2016. godinu iznosi povećanje broja riješenih predmeta za 6,98%, dok je broj neriješenih predmeta povećan za 719 u odnosu na prethodnu godinu.
[2] Ostvarena kolektivna norma za Sud u 2016. godini: 128,78%; kvalitet rada suda 91,70%.
[3] U 2017. godini notarima je povjereno 690 ostavinskih predmeta od čega je Sudu vraćeno 536 predmeta ili 77,68%.